E-İrsaliye


                                                                                             




 E-İrsaliye 

                                                                                                                                                                                                                  

Bilindiği üzere; Vergi Usul Kanunu'nun (VUK) mükerrer 242'nci maddesinde Maliye Bakanlığı'na; elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleme yetkisi verilmiştir. Kanunun 227'nci, mükerrer 257'nci maddelerinde de Maliye Bakanlığı'na benzeri yetkiler tanınmıştır.
Maliye Bakanlığı yukarıda anılan hükümlerle verilen yetkilere dayanarak, 25.08.2017 tarihinde internet sitesinde yayınladığı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğ Taslağı ile yaygın olarak kullanılan belgeler arasında yer alan “sevk irsaliyesi”, “müstahsil makbuzu” ve “serbest meslek makbuzu” belgelerinin elektronik ortamda düzenlenmesini uygulamaya koymadan önce kamu oyunun görüşüne sunmuştur.

E-İrsaliye ile ilgili düzenlemeler aşağıdaki gibidir.


Elektronik İrsaliye (e-İrsaliye)
 Genel Olarak e-İrsaliye Uygulaması: Mal hareketlerinin elektronik
ortamda düzenli bir şekilde izlenebilmesi amacıyla; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 230
uncu maddesinin beşinci bendine göre hali hazırda kağıt ortamda düzenlenmekte olan “sevk
irsaliyesi” belgesinin, elektronik belge olarak elektronik ortamda düzenlenmesi, alıcısına
elektronik ortamda iletilmesi ve elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesine ilişkin
yapılan düzenlemeler bu maddenin konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde düzenlenen e-İrsaliye belgesi, yeni bir belge türü olmayıp, kağıt ortamdaki
“sevk irsaliyesi” belgesi ile aynı hukuki niteliklere sahiptir.


e-İrsaliye Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu
01/07/2018 tarihinden itibaren, e-Fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcıların e-İrsaliye Uygulamasına dahil olması ve sevk irsaliyesi belgelerini bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre   e-İrsaliye olarak düzenlemeleri zorunludur.
Belirtilen tarihten sonra 433 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin 15 inci maddesinde belirtilen uygulamadan (e-Faturanın kağıt çıktısının irsaliye yerine geçer belge olarak kabul edilmesi uygulaması) yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.

          Söz konusu uygulamaya süresi içinde başvurmayan, e-Fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcıların GİB Portal hesapları 01/07/2018 tarihi itibariyle Başkanlık tarafından otomatik olarak açılacaktır.
Bununla birlikte 01.01.2018 tarihi itibari ile şahıs ve sermaye şirketleri isteğe bağlı olarak e-İrsaliye uygulamasına geçiş yapabilir.

S.M.M.M Çiğdem İLHAN

 13.12.2017 / 1

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bir Faturanın Malzemeli mi, Yoksa Salt İşçilik Faturası mı Olduğu Nasıl Belirlenir?

PİŞMANLIK TALEBİ DİLEKÇESİ (VUK 371.madde)

Tüm Yönleri İle Ciro Primi Uygulaması