Taahhüt İşlerinde Fatura Düzenlenmesinde 7 Günlük Süre





Sevk İrsaliyelerinin Azami 7 günlük süre içerisinde Faturasının düzenlenmesi ile ilgili Malın teslimi ve/veya Hizmetin İfası dikkate alınarak değerlendirilmelidir.  Burada önemli olan husus Teslim’dir. Hizmetin teslim sayılabilmesi için ise tamamlanmış gerekir.

TESLİM; KDV ye vücut veren en önemli olay olarak nitelendirilmektedir.  "MAL TESLİMİ" veya ‘’HİZMET İFASI’’ ile Kdv yi doğuran olay meydana gelmiş bulunmaktadır. Diğer bir ifade ile Hizmetin İfası TESLİM’ e bağlıdır.

 26.04.2014-28983                                                                                                                              Katma Değer Vergisi Genel  Uygulama Tebliğ de Teslim ve Teslim sayılan haller açıklanmış olup ilgili bir bölümü aşağıda ki gibidir,
(http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mevzuatek/kdvgeneluygulamatebligi/kdv_genteb.pdf)

MAL TESLİMİ; Hem KDV nin konusunu teşkil eden işlemlerden biridir, hem de bu işlemin vergilendirilebilir hale gelmesini sağlayan önemli bir fiildir.
KDV Genel Uygulama Tebliğinin I/A-2 no.lu bölümünde şu açıklamalar yapılmıştır:
“3065 sayılı Kanunun 2 nci maddesine göre teslim, bir mal üzerindeki tasarruf hakkının malik veya onun adına hareket edenlerce, alıcıya veya onun adına hareket edenlere devredilmesidir. Bir malın alıcı veya onun adına hareket edenlerin gösterdiği yere veya kişilere tevdii de teslim hükmündedir.
Malın alıcıya veya onun adına hareket edenlere gönderilmesi halinde, malın nakliyesinin başlatılması veya nakliyeci veya sürücüye tevdi edilmesi de mal teslimidir.
Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanunun 230’uncu maddesinin 5’nci fıkrasında açıklandığı gibi, emtianın sevki esnasında fatura bulunsun veya bulunmasın mal hareketlerinin mutlaka sevk irsaliyesine bağlanması mecburidir.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 229 uncu maddesinde fatura; satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak, tanımlanmış, 231 inci maddenin 5 inci bendinde; faturanın,malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenleneceği, bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturaların hiç düzenlenmemiş sayılacağı hüküm altına alınmıştır.

Peki Montaj ve taahhüt işlerinde Sevk İrsaliyesi ve Azami 7 günlük sürede Faturaya bağlanması hususu ne şekilde olmalıdır?
Öncelikle Sevk İrsaliyesi ile ilgili dikkat edilmesi gereken bazı hususlar aşağıda ki gibidir.



SEVK İRSALİYESİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR
*Sevk irsaliyesi malın taşınması sırasında mutlaka araçta bulundurulmalıdır.
*Mal, sevk irsaliyesinin düzenlendiği tarihte yapılmadığı durumlarda düzenleme tarihi ile sevk tarihleri ayrı ayrı yazılmalıdır.
*Satıcıların, kimlere ve ne miktarda mal satacakları belli olmadığı durumlarda taşıta yüklenen mallar için tek bir sevk irsaliyesi düzenlenmeli ve düzenlenen sevk irsaliyesinin müşterinin adı ve adresi bölümüne ‘ Muhtelif müşterilere pazarlanmak üzere ’ ibaresi ile taşıttın plaka numarası ve pazarlama elemanın ismi yazılmalıdır. Malın satışının yapıldığı anda malın faturası düzenlemeli ve faturaya sevk irsaliyesinin numarası yazılmalıdır.
*Yarı mamül veya mamül malların, bazı işlemler yapılmak üzere, diğer firmalara göndermeleri ve bu firmaların malları geri getirmeleri durumunda götürülen ve geri getirilen mallar için gidiş ve geliş taşımaları sırasında ayrı ayrı sevk irsaliyesi düzenlemeleri zorunludur. Ancak, irsaliye üzerine niçin gönderildiğinin yazılması gerekir.
*Firmaların merkez, şube, ambar gibi birden fazla işyerleri varsa ve bu yerler arasında mal sevkiyatı yapılıyorsa mutlak suretle sevk irsaliyesi düzenlenmelidir. İrsaliye üzerine muhakkak ‘ depolar arası gönderilmiştir ’ , ‘ şubeye gönderilmektedir ’ gibi açıklayıcı notların konulması uygun olur.
*Konsinye mal satışlarında; sevk irsaliyesine, ‘ konsinye amaçlı teslim edilmiştir ’ ibaresi yazılmalıdır. ( Konsinye mallar için V.U.K.’ daki 7 günlük süreye bağlı olmaksızın, mal konsinye tarafından satıldığı zaman düzenlenmelidir.)
*Numune, test amaçlı, eşantiyon, kira v.b. amaçlarla sevk edilmesi durumunda sevk irsaliyesi düzenlenmesi zorunludur. Ancak bu irsaliye üzerine malların ne amaçla gönderimde bulunduğu yazılmalıdır. Ayrıca ‘ Fatura edilmeyecektir ’ notunun da konulması

Özelge-1;
“Bu durumda, müşteriye montaj aşamasında veyahut taahhüt işinde kullanılacak malzemelerin ve gönderilen her bir parçanın sevki sırasında sevk irsaliyesinin alıcı adına düzenlenmesi, sevk irsaliyesinin üzerine taşınan malın kısım kısım taşındığının ve montaj veya bir taahhüt işi için  yapılacağının belirtilmesi, işin  tamamlandığı tarihi takip eden 7 gün içinde de fatura tanzim edilmesi ve daha önce düzenlenen sevk irsaliyelerinin numaralarının bu faturada belirtilmesi  gerekmektedir.
Ancak, azami  7  günlük süre içerisinde düzenlendiğinin ileride tarafınızdan ispatı açısından keseceğiniz fatura üzerinde yapılan işin tamamlandığı tarihin de ayrıca belirtilmesinde fayda bulunmaktadır.”



Özelge-2;
İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığından 17.11.2011 tarihinde alınan Özelge
Konu: Hak ediş ödemelerinin fatura ile ilişkilendirilmesi.
Taşeron olarak asıl müteahhide vermiş olduğunuz hizmet sebebiyle elde ettiğiniz hak ediş bedeli için hak edişin tahakkuk ettiğini belgeleyen kabul tutanağının düzenlendiği yani hak ediş raporunun onaylandığı tarihten itibaren 7 gün içinde fatura düzenlemeniz gerekmektedir. Diğer taraftan, taahhüt ettiğiniz hizmeti yerine getirmek için şantiye sahasına gönderdiğiniz malzemeler için düzenlediğiniz sevk irsaliyelerini, bu malzemeler için fatura tanzim edilmesi söz konusu olmadığından, hak ediş faturanız ile ilişkilendirmeniz gerekmektedir.” Şeklindedir.

Özelge-3:
Fatura düzenlenmesinde yedi günlük sürenin hesabı hk.
64597866-105[231-2014]-104
Tarih: 08/07/2014
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
BÜYÜK MÜKELLEFLER VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
Sayı:64597866-105[231-2014]-104
08/07/2014
Konu:  Vergi Usul Kanununda gün olarak belirlenen sürelerin hesabı.

             İlgide kayıtlı özelge talep formunda; Başkanlığımız ... vergi kimlik numaralı mükellefi olan şirketinizin sevk irsaliyesine ilişkin faturayı düzenlerken Vergi Usul Kanununun 231/5 maddesindeki hüküm gereğince "azami 7 gün"  hesabında mal teslimi veya hizmet ifasının gerçekleştiği gün dahil edilmek suretiyle mi, yoksa dahil edilmeden mi hesaplama yapılacağı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
            213 sayılı Vergi Usul Kanununun 229 uncu maddesinde fatura; satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak, tanımlanmış, 231 inci maddenin 5 inci bendinde; faturanın, malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenleneceği, bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturaların hiç düzenlenmemiş sayılacağı hüküm altına alınmıştır.
            Anılan Kanunun 231 inci maddesinin 5 inci bendindeki "azami"  ifadesi ile faturanın mutlaka bu süre içerisinde düzenlenmesi gerektiği belirtilmektedir.
            Yukarıda yer alan yasal düzenlemeler uyarınca, mal teslimi ve/veya hizmet ifalarına ilişkin belge düzeninde sürenin gün olarak belirlenmesi sebebiyle 7 günlük sürenin hesabının,  malın teslimi veya hizmetin yapıldığı ilk gün hesaba katılmadan takip eden günden başlaması gerekmektedir.
            Buna göre; örneğin 17/5/2014 tarihinde düzenlenen sevk irsaliyesi ile teslim edilen mallara ilişkin faturanın 24/5/2014 tarihine kadar (bu tarih dahil) düzenlenmesi gerektiği tabiidir.
            Bilgi edinilmesini rica ederim. 
 (*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.
 Kaynak: http://www.gib.gov.tr/node/100547

Sonuç;
Taahhüt işi denilince akla “Bir işi yapmayı vaad etmek” gelmektedir.  İşin tamamlanması ise belli bir süreyi almaktadır.
 Bir Malın Teslimi veya Hizmetin Teslimin gerçekleştiği an ise Kdv yi doğuran olay meydana gelmektedir.
Bu durumda Hizmet İfasından(teslimi)  söz edebilmek için hizmetin tamamlanmış olması gerekir. Hizmeti tamamlamak üzere müşteri adresine gönderilen malzemeler montaj amaçlıdır ve montaj amaçlı malzemelerin adrese sevki ise Sevk irsaliyesi düzenlenmesi suretiyle sağlanmaktadır.
Hizmetin görülmesi için sevki sağlanan malzemelerin, zorunlu olarak sevk irsaliyesi ile taşınması gerektiğinden iş tamamlanmamış olsa dahi sevk irsaliyesin düzenlenmiş olması sebebiyle, tamamlanmayan hizmetin faturası düzenlenmesi zorunluluğu ortaya çıkmaktadır.
Diğer bir ifade ile, İrsaliye tarihi itibariyle, Hizmetin tamamlanması arasında azami 7 günlük sürenin üzerine çıkabilmektedir.
Yukarıda da yer alan yasal düzenlemeler uyarınca, mal teslimi ve/veya hizmet ifalarına ilişkin belge düzeninde, 08.07.2014 Tarihli Özelge dikkate alındığında, Sürenin gün olarak belirlenmesi ve  7 günlük sürenin nereden başladığı ile süre hesabının,  Hizmetin yapıldığı(tamamlandığı) ilk gün hesaba katılmadan takip eden günden başlanmak üzere azami  7 gün içinde,  İşin tamamlanarak teslimin gerçekleşmesi sebebiyle Kdv yi doğuran olay meydana gelmiş olup, bu süreler dikkate alınarak Faturaya bağlanmalıdır.
Bu nokta da Sevk İrsaliyesi düzenlenme şekli önemli olup, yukarıda ki ‘’Sevk İrsaliyesi ile ilgili Dikkat Edilecek Hususlar’’ başlığında ki gibi evrak düzenine uyulmak ve gerekli notları almak suretiyle yapıldığı takdirde cezai müeyyide ile karşılaşmayacağımız aşikârdır.

Çiğdem İLHAN
    SMMM


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bir Faturanın Malzemeli mi, Yoksa Salt İşçilik Faturası mı Olduğu Nasıl Belirlenir?

PİŞMANLIK TALEBİ DİLEKÇESİ (VUK 371.madde)

Tüm Yönleri İle Ciro Primi Uygulaması